În perioada 25-26 mai 2024 a avut loc primul workshop din cadrul programului HUB-IN ”Orașul ca Sală de Clasă”, ediția 2024. Acest workshop a avut ca obiectiv schimbarea percepției participanților, de la simpli observatori ai orașului, la exploratori nonconformiști ai acestuia. Activitățile deschid drumul către „Școala de Vară HUB-IN”, când tinerii participanți vor intra în rolul omului de acțiune, care gândește și inițiază proiecte pentru spațiul public.
12 elevi de liceu și 5 studenți din cadrul Facultății de Design de Mobilier și Industrializarea Lemnului, a Universității “Transilvania” din Brașov, au luat parte la atelierele de lucru, constituite dintr-o serie de activități de cercetare și investigare a Centrului Istoric, precum vânătoarea de comori (explorare urbană) și cunoașterea locului (analiză urbană). În prima zi, tinerii au descoperit Cetatea Brașovului (în mod particular, elemente arhitectural-culturale mai puțin cunoscute sau chiar ascunse) prin explorare directă pe baza unor cerințe și a unor hărți. Tinerii au lucrat în 4 grupuri, cărora li s-a distribuit o mapa cu instrucțiuni pentru fiecare traseu, precum și chei pentru turnurile de apărare ale Cetății, monumente istorice incluse în joc. La finalul zilei, grupurile s-au reunit la sediul OAR din Poarta Ecaterinei, pentru dezbateri despre rezultatele explorării și experiențele avute, descoperiri și lecții învățate.
În cea ce-a doua zi, participanții însoțiți de mentorii Arh. Irina Niculescu și Arh. Alexandru Belenyi, au colectate date în mai multe locații distincte:
- Strada După Ziduri (de la Turnul Negru la Bastionul Graft, și până la sediul Crucea Roșie)
- Strada Alecu Russo, împreună cu piațeta delimitată de străzile Grigoraș Dinicu, Diaconu Coresi și Nicolae Bălcescu
- Strada George Coșbuc, arealul delimitat de strada Cerbului și strada Castelului.
În prima parte a zilei, s-a explorat activ fiecare loc, prin desen, interviuri, observație. Fiecare grup a investigat locația analizând zonele umbrite/ însorite, tipurile de deplasări în spațiu (pietonal, auto, velo etc.) precum și vitezele de deplasare, rutele preferate și locurile folosite pentru repaus/ odihnă. Tinerii au cercetat și elemente precum istoria locului, funcțiunile clădirilor adiacente, intervievând locuitorii sau trecătorii/ turiștii din zonele de intervenție. Informațiile colectate au fost consemnate pe hărți, și documentate fotografic, până la finalul atelierului. A doua parte a zilei, la masa de desen, cele patru echipe au lucrat împreună cu mentorii pentru construirea de narațiuni, clarificarea și rafinarea observațiilor din teren, dar și la dezvoltarea unor prezentări care să evidențieze principalele concluzii ale cercetării.
”Similar cu anul trecut, participanții s-au implicat cu foarte mult entuziasm și au dus la capăt aproape toate sarcinile din instrucțiuni. Au surprins instantanee, au coordonat interviuri și au studiat atent locurile pe care le-au vizitat. Mulți dintre ei s-au declarat uimiți și consideră că participarea la workshop le-a schimbat perspectiva asupra spațiului cetății.”, a declarat Arh. Alexandru Belenyi, Mentor HUB-IN.
Programul educațional de inovare HUB-IN „Orașul ca Sală de Clasă” propune un accelerator al ideilor de urbanism tactic, prin care elevi și studenți propun măsuri de îmbunătățire a locurilor și realizează prototipuri de mobilier urban in situ, în zona istorică a Brașovului, în interiorul fostelor ziduri de fortificație. Programul de inovare este unul experimental, și implică un proces iterativ de analiză și reflecție. Acesta folosește elemente ale metodologiei de Design Thinking și parcurge etape de ideație, prototipare, testare sau pitch.
Proiectul HUB-IN este o inițiativă finanțată prin programul Orizont 2020 al Uniunii Europene, menită să susțină procesul de regenerare a Centrului Istoric prin inovare socială urmând principii de sustenabilitate, combaterea turistificării, valorificarea patrimoniului și conservarea specificului local.